معرفی رندر المنت های کرونا

این مقاله صرفا برای آشنایی با کرونا و المنت های آن است. در این مقاله ما می خواهیم با کرونا و المنت های رندر کرونا آشنا شویم و به توضیح این مطالب بپردازیم. برای آشنایی بیشتر با ما در این مقاله همراه باشید.

کرونا چیست

کرونا CORONA یکی از موتور های رندر قدرتمند سی پی یو بیس(رندر بر پایه CPU) و فیزیکال بیس(شبیه سازی نور بر پایه محیط واقعی) است. کرونا برای کاربرانی که پردازنده ضعیفی دارند و کاربرانی که به دنبال کیفیت عالی در کمترین زمان هستند بهترین گزینه است. کرونا از متریال ها ، نور هاو دوربین های مکس پشتیبانی میکند و یک موتور Biased و Unbiased است و در حال حاضر برای نرم افزار های تری دی استودیو مکس ، نرم افزار مایا و نرم افزار سینما فوردی و نرم افزار بلندر توسعه داده می شود. با استفاده از اسکریپت corona converter می توانید نورها و متریال های وی ری ، منتال ری و .. را به متریالها و نورهای سازگار با کرونا تبدیل کنید. مهمترین ویژگی های موتور رندر کورونا کیفیت بالا، زمان کم، سادگی، و قابلیت Lightmix آن است که باعث محبوبیت این موتور رندر برای معماران و طراحان شده است.

موتور رندر کرونا چیست؟

کرونا یک موتور جدید رندرینگ است که از سال ۲۰۰۹ فعالیت خود را آغاز کرده است. موتور رندر کرونا با سرعت چشم گیری در حال پیشرفت است. پک آموزش کرونا در زمستان ۹۵ به عنوان اولین پک آموزش کرونا در ایران منتشر شد.

موتور رندر کرونا corona render فعلا برای نرم افزار ۳ds max , Cinema 4D ارائه می شود و به صورت کامل امکانات و قابلیت های این نرم افزار را پشتیبانی می کند . تا به امروز ( تا این لحظه) نسخه ۳.۲ اخرین نسخه در دسترس کرونا می باشد و آپدیت آموزش کرونا ۳ هم با اخرین نسخه کرونا آموزش داده شده است.

تولید رندر های واقعی با کیفیت بالا

  • پیکربندی آسان و عملکرد سریع برای رسیدی به محصول نهایی
  • ادغام عمیق با نرم افزار 3D MAX
  • مبتنی بر CPU و مستقل از محدودیت های GPU
  • حذف نویز و کاهش تعداد Passهای مورر نیاز برای دریافت یک تصویر بدون نویز، با
    کاهش %50 تا %70 زمان

 برای یاد گیری کرونا چه پیش نیازی لازم است؟

برای یاد گیری کرونا تنها آشنایی با تری دی مکس لازم است، حتی دانستن Vray هم ضروری نیست. بسیاری از هنر آموزان پک کرونا بدون داشتن اطلاعات ویری، پک کرونا را شروع کرده اند و تمام اطلاعات لازم برای رسیدن به رندر حرفه ای از سطح مقدماتی تا پیشرفته بصورت مرحله به مرحله در پک عنوان شده است.

ادامه مطلب
موتور رندر Maxwell

معرفی رندر المنت های کرونا

المنت های کرونا

  • CESSENTIAL
  • CGeometry
  • CMasking
  • CShading
  • CTexmap

 این المنت بیسیک های نامبرده شده برای یک پرزنت استاندارد هستند (اما تنها اینها نیستند) برای کامپوزیت رندر فاینال شما نیاز به ترکیب عناصر (المنت) های بخش CESSENTIAL بر روی اپراتور حالت “Add” با مود “linear color space” دارید .کامپوزیت المنت ها (before adding gamma) زمانی که از رندر معمولی استفاده میکنید همه آنها با هم یکی میشوند (به صورت اتوماتیک در المنت بیوتی): خروجی آنها زمانی که گزینه “Render only elements ” فعال باشد سیاه است.

CESSENTIAL:

  1. CESSENTIAL_DIRECT
  2. CESSENTIAL_Indirect
  3. CESSENTIAL_Reflect
  4. CESSENTIAL_Refrect
  5. CESSENTIAL_Translucency
  6. CESSENTIAL_Emission

1- CESSENTIAL_Direct : همه نور های مستقیم پس از یک بار برخورد به جسم (نوری که دقیقا یک بار بر روی جسم بازتاب خورده قبل از برخورد با دوربین)

2-  CESSENTIAL_Indirect : همه نور های مستقیم پس از دو بار برخورد به جسم (نوری که حداقل دو بار بر روی جسم بازتاب خورده قبل از برخورد با دوربین)

3- CESSENTIAL_Reflect : همه نور هایی که بازتابش آینه ای به سمت دوربین دارند (شامل دایرکت (مورد اول) و ایندایرکت(مورد دوم)) و بازتاب های کامل و ناقص “آینه ای” مانند

4- CESSENTIAL_Refract : تمام نور های انکسار شده به سمت دوربین (شامل نور های دایرکت و ایندایرکت) و شامل انکسار های آینه مانند کامل و ناقص (e.g. Glass)

نکته!: انکسار به معنی نوری است که از جسمی شفاف عبور میکند

5- CESSENTIAL_Translucency : تمامی عناصر شفاف (Translucency) شبیه شبه ایجاد شده پشت پرده ها (شامل دایرکت و ایندایرکت)

6- CESSENTIAL_Emission : تمامی منابع نوری که به صورت مستقیم و بدون بازتاب به دوربین برخورد می کنند (یعنی نور مستقیم از منابع، نور ها و اینوایرمنت)

CGeometry:

در زمینه های ماسکینگ، عمق میدان (فوکوس)، شبیه سازی موشن بلور، دینویزینگ و اشکال زدایی صحنه می توانند استفاده شوند.

  1. CGeometry_NormalsDotProduct
  2. CGeometry_NormalsGeometry
  3. CGeometry_NormalsShading
  4. CGeometry_UvwCoords
  5. CGeometry_WorldPosition
  6. CGeometry_ZDepth

1- CGeometry_NormalsDotProduct : خروجی زاویه بین نرمال سورفیس ها و جهت بازتاب (شبیه به مپ فال آف)، سفید نشان دهنده جهت مستقیم فیس به دوربین است، و هرچه جهت صفحه از دوربین زاویه بیشتری میگیرد به سمت تیره میرود. یک تصویر که نشان میدهد صحنه بدون شیدر چگونه است.

ادامه مطلب
طراحی سه بعدی در معماری جهان و اسلام

2- CGeometry_NormalsGeometry : خروجی نرمال سورفیس ها به عنوان کانال های رنگی (قرمز – سبز – آبی) :

RGB = (XYZ+[1,1,1])/2.

مستقیما از نرمال های روی آبجکت استفاده میکند، بدون محاسبه بامپ و اسموتینگ گروپ.

3- CGeometry_NormalsShading : خروجی بردار های (جهت) سورفیس ها بر اساس خروجی رنگ RGB یعنی :

RGB = (XYZ+[1,1,1])/2.

خروجی فاینال نرمال ها را نمایش میدهد، شامل افکت های بامپ و اسموتینگ گروپ.

4- CGeometry_UvwCoords : خروجی مختصات مپینگ روی اجسام بر اساس کانال انتخاب شده. این امکان قابل استفاده برای مشاهده مشکلات و مپینگ های ناقص و شناسایی آبجکت های بدون مختصات مپینگ است

5- CGeometry_WorldPosition  : خروجی پوزیشن سورفیس ها بر اساس مختصات x.y.z به صورت وکتور با رنگ RGB (قرمز – سبز – آبی)

6- CGeometry_ZDepth  : خروجی کانال “Z-Buffer”، که عمق را با رنگ سفید برای فاصله نزدیک و رنگ سیاه برای فاصله دور مشخص میکند.

این رندر المنت ها در وهله اول قابل استفاده برای ماسکینگ صحنه برای پست پروداکشن میباشند، اما همیشه رندر میشوند حتی وقتی از تابع “Render elements only” استفاده میشود.

CMasking

  1. CMasking_ID
  2. CMasking_Mask

1- CMasking_ID : نسبت دادن رنگ به صورت رندوم (اتفاقی) به هر پیکسل و عضو از صحنه بر اساس مود مورد استفاده. مهمترین آنها : پریمیتیو آی دی که به هر پریمیتیو بر اساس ای دی یک رنگ نسبت میدهد، متریال آی دی : به هر متریال یک رنگ نسبت میدهد، اینستنس ای دی : به هر جسمی یک رنگ رندوم و اتفاقی میدهد.

2- CMasking_Mask : تعیین دستی ماسک برای آبجکت های (شامل شده/شامل نشده). روش های موجود برای تعیین آنها بر اساس جی بافر ایدی، متریال ای دی و انتخاب مستقیم آبجکت هست.

CShading

  1. CShading_Albedo
  2. CShading_Alpha
  3. CShading_Components
  4. CShading_RawComponent
  5. CShading_Shadows
  6. CShading_SourceColor

1- CShading_Albedo : نمایش دهنده خروجی آلبیدو (نمایش انرژی تمامی بازتاب های روی سورفیس (سطح) کسری از انرژی که از سطح منعکس نمیشود) در صحنه ای که شدت انرژی البیدو زیاد است میتواند مشکلاتی ایجاد کند، وجود نویز و تایم رندر بیشتر از نمونه های آن است.

این المنت قابل استفاده برای شناسی و حل این دسته از مشکلات است. اگر جایی از رندر به صورت قرمز در البیدو نمایش داده شود نشان دهنده شدت مشکل است.

کاهش شدت روشنایی از راه های اصلاح آن است.

نکته : خود رنگ قرمز به معنی مشکل نیست بلکه شدت رنگ نشان دهنده بدی مشکل است.

نکته : مواردی مانند شدت نور زیاد – رنگ سفید مطلق از مهمترین عوامل ایجاد اختلال در البیدو است.

ادامه مطلب
خلاقیت در طراحی سه بعدی

2- CShading_Alpha : یک نسخه از آلفای داخلی را خروجی میگیرد، که شما میتوانید آن را با نام و فرمتی مشخص جداگانه ذخیره کنید.

3- CShading_Components : این المنت به شما اجازه می دهد که به صورت اختصاصی تعیین کنید که کدام عناصر رندر و ترکیب شود (مثلا میتوانید در این المنت خروجی رندر بدون هیچ انعکاسی داشته باشید!).

قابلیت ترکیبِ دیفیوز، رفلکت و ترنسلوسنسی (شفافیت) را در هر دو حالت دایرکت و ایندایرکت را دارد. تعیین و تجزیه عناصر ترکیبی را با استفاده از چک باکس (تیک) های موجود در پارامترهای این المنت میتوان مشخص کرد.

4- CShading_RawComponent : این المنت توانایی نمایش یکی از عناصر (رفلکت، رفرکت و …) را داراست، که توسط CShading_SourceColor مشخص میشود. نتیجه یک نور خام بدون تکسچر و بافت و رنگ است.

 

5- CShading_Shadows : این المنت سایه ها را نمایش میدهد و مکملی بر المنت بیوتی است.

در آنجا که سایه سیاه وجود دارد رنگ سفید نمایش داده میشود. اگر این المنت به صورت “linearly” به المنت بیوتی افزوده شود سایه ها از بین میروند.

به این مورد توجه داشته باشید که سایه ایجاد شده از نور محیطی اینوایرمنت همیشه نمایش داده میشود، نتیجه در رندر های داخلی قابل مشاهده می باشد.

6- CShading_SourceColor  : نمایش خروجی رنگ از کامپوننت انتخاب شده (دیفیوز، رفلکت، رفرکت و …) این یک مقدارِ محاسبه شده از تکسچر است.

CTexmap :

این المنت به شما اجازه میدهد که از یک شیدر به عنوان المنت استفاده کنید در کل صحنه، برای مثال جهت ایجاد المنت امبیت اوکلوژن میتوانید شیدرCoronaAO را به تکست مپ نسبت دهید. المنت CTexmap به شما کمک میکند تیرگی کنج ها و مدل ها را در رندر های خود مانند دنیای واقعی که لبه ها تحت تاثیر سایه ها قرار میگیرند به نمایش بگذارید.

و این باعث میشود رندر شما به رئال شدن و دنیای واقعی نزدیک تر شود.

کلام آخر

همه این توضیحات و مطالب گفته شده در این مقاله باعث می شوند ما بیشتر و بهتر قدرت موتور رندر کرونا را بشناسیم و نیز با انواع المنت های رندر کرونا آشنا شویم. امیدوارم برایتان مفید بوده باشد. در مقالات بعدی نیز با ما همراه باشید.


مرجع تخصصی سه بعدی cg3dsاین مطلب و آموزش توسط گروه cg3ds جمع آوری شده است.

داده رایا

36 مطلب منتشر شده

تیم داده رایا بهترین انتخاب برای کسب و کارهایی است که قصد حضور در فضای آنلاین در بالاترین سطح را دارند.

درباره این مطلب نظر دهید !