همه چیز در مورد فایل های obj و fbx

با رشد تجارت سه بعدی، تعداد فرمت های فایل های سه بعدی همچنان در حال افزایش است. اگر کار شما با داده های سه بعدی و انیمیشن است پس باید همه چیز در مورد فایل های obj و fbx  بدانید.

امروزه هر روز بر تعداد کسانی که با فایل های سه بعدی کار می کنند، افزوده می شود. با شناخت کامل فایل های obj , fbx می توانید به طراحی اطلاعات سه بعدی با رنگ های بی نهایت بپردازید.

عموما از فرمت های فایل سه بعدی برای تجارت سه بعدی در زمینه های مختلفی همچون طراحی نمای ساختمان، بازی، طراحی هر نوع محصول و…. استفاده کنید. البته با کمک سایت سی جی 3 دی اس می توانید به شناخت بهتر این برنامه ها بپردازید و یا از طرح های آماده آن برای راه اندازی کار خود استفاده نمایید.

در ادامه این مقاله می خواهیم به شناخت در مورد فایل های obj و fbx بپردازیم تا راحت تر به طراحی خود برسید.

FBX چیست؟

FBX فرمتی است که برای تبادل هندسه سه بعدی و داده های انیمیشن استفاده می شود. می توانید از برنامه های مختلف برای باز کردن، ویرایش و صادرات فایل های دو بعدی و سه بعدی با کیفیت بالا استفاده کنید. فایل های FBX در ساخت فیلم، بازی و توسعه واقعیت افزوده و واقعیت مجازی (AR/VR) استفاده می شود. در واقع فایل های FBX تمام داده ها را برای صحنه های انیمیشن کامل ذخیره می کند. این داده ها شامل استخوان ها، مش ها، نور، دوربین و هندسه است.

یک فایل FBX در قالب Autodesk Filmbox ذخیره می شود. این مجموعه ای از برنامه های Autodesk است و در هر دو فرمت فایل باینری و ASCII موجود است. این فرمت برای فعال کردن قابلیت همکاری بین برنامه های کاربردی جهت ایجاد محتوای دیجیتال است. ابزارهای زیادی برای تبدیل به/از فرمت فایل FBX وجود دارد.

فرمت fbx

فرمت fbx

ویژگی های فایل FBX

فرمت FBX برای دستکاری هندسه سه بعدی و داده های انیمیشن است. شما می توانید از برنامه های مختلف برای باز کردن، ویرایش و صادرات فایل های دو بعدی و سه بعدی با کیفیت بالا استفاده کنید. فایل های FBX در ساخت فیلم، بازی و واقعیت افزوده و واقعیت مجازی (AR/VR) استفاده می شود.

انواع فرمت های سه بعدی  که فرمت فایل FBX می تواند برای برنامه ها صادر کند، به صورت زیر است:

  • Autodesk 3DS Max
  • Autodesk MotionBuilder.
  • Autodesk AutoCAD
  • Autodesk Maya
  • Autodesk Softimage
  • Bentley
  • Bforartists
  • blender
  • Cheetah3D
  • Foundry
  • Google ARCore
  • Houdini
  • MS Paint3D
  • NewTek LightWave
  • roblox
  • Sketchup
  • TouchDesigner
  • Unity
  • Unreal

مزایای استفاده از فرمت fbx چیست؟

  • پشتیبانی از ویژگی های گسترده

فرمت FBX نوعی فرمت استاندارد طلایی برای پشتیبانی از داده های مختلف با قالب آن است. از مدل های سه بعدی، سلسله مراتب صحنه، نورپردازی مواد، انیمیشن ها، استخوان ها، پوسته ها و شکل های ترکیبی پشتیبانی می کند. از آنجایی که FBX یک فرمت قدیمی است، از داده هایی مانند سطوح و منحنی های NURBS نیز پشتیبانی می کند که امروزه معمولاً مورد استفاده قرار نمی گیرند. هنگامی که FBX را به عنوان فرمت تبادل خود انتخاب می کنید، اشیاء ها می توانند داده های مورد نیاز شما را در بخش هندسه نشان دهند.

ادامه مطلب
معرفی موتور رندر keyshot

  • مکان جداگانه، توپولوژی های UV و معمولی

یکی از نقاط قوت فرمت فایل FBX، که با فرمت مدل OBJ برای  3D نیز مشترک است، این است که امکان ذخیره داده های موقعیت، UV و عادی با توپولوژی های مختلف را فراهم می کند. این برای ابزارهای مدل سازی پیشرفته عالی است و ویژگی های پیچیده مانند سطوح زیربخش دقیق را امکان پذیر می سازد. این امر بارگذاری این مدل ها را در موتورهای بازی کمی دشوارتر می کند زیرا داده ها باید برای جمع آوری تمام توپولوژی ها از قبل پردازش شوند. با دانستن همه چیز در مورد فایل هایobj  و  fbx می توانید به ساختار هر نوع شکل در این فرمت ها بپردازید؛ اما اگر مایل به استفاده از طرح های آماده هستید، بهترین کار مراجعه به سایت سی جی 3 دی اس است.

  • سریع و کارآمد

فرمت فایل FBX سریع و کارآمد است زیرا از فرمت باینری استفاده می کند. این به این دلیل است که وقتی داده ها را به صورت باینری ذخیره می کند، نوشتن و خواندن سریع تر از قالب متنی است که باید داده های باینری را به اعداد قابل خواندن توسط انسان تبدیل کند. همچنین از نظر فضا کارآمد است زیرا نمایش های دودویی اعداد فضای کمتری را نسبت به اعداد قابل خواندن توسط انسان اشغال می کنند. اگر نیاز به خواندن و نوشتن مستقیم برای آنها داشته باشید، فرمت های باینری اغلب می توانند پیچیده باشند، اما با FBX SDK راحتتر است.

مزایای استفاده از فرمت fbx چیست؟

مزایای استفاده از فرمت fbx چیست؟

  • SDK قدرتمند دارد

اگر توسعه دهنده ای هستید که از زبان پشتیبانی شده توسط SDK استفاده می کنید، استفاده از فرمت FBX در برنامه شما بسیار قدرتمند و مفیدتر خواهد بود. با فرمت FBX افزودن واردات و صادرات به SDK راحتتر می شود و تنها با یک فرمت FBX SDK کار می کنید.

  • سازگاری خوب

با فرمت fbx به راحتی با هر نوع نسخه ای سازگار می شوید. زیرا SDK تضمین می کند که می تواند تمام نسخه های قبلی فرمت فایل FBX را بخواند، اطمینان می دهد که اکثر نسخه های مدرن ابزارها می توانند فایل های FBX تولید شده توسط ابزارهای دیگر را به درستی می خواند. حتی اگر فرمت فایل FBX تغییر کند، SDK می تواند اطمینان دهد که می تواند هم قالب قدیمی و هم فرمت جدید را از طریق مسیرهای کد مختلف که برای کاربر SDK شفاف هستند، بخواند. بنابراین، FBX با مشکلات سازگاری که قالب های پیچیده مشابهی مانند COLLADA را آزار می دهد، پر نیست.

  • فرمت فایل FBX اطلاعات بیشتری در بر می گیرد

FBXتا اینجای مقاله با فهمیدن همه  اطلاعات در مورد فایل هایobj  و  fbxبه این نتیجه می رسیم که فرمت فایل FBX اطلاعات بیشتری در بر می گیرد. فرمت FBX یک فرمت اختصاصی است و مشخصات فرمت فایل باینری آن به طور رسمی در دسترس نیست. یک C++ FBX SDK توسط Autodesk برای خواندن، نوشتن و تبدیل به فایل FBX می شود.

ادامه مطلب
معرفی نرم افزار سینما 4D

  • ساختار فایل مبتنی بر متن دارد

ساختار فایل مبتنی بر متن یک ساختار درختی است که با شناسه هایی با نام واضح مستند شده است. این شامل یک لیست تودرتو از گره ها است که به صورت سلسله مراتبی مرتب شده اند که در آن هر گره دارای موارد زیر است:

  1. شناسه
  2. چندین ویژگی مرتبط با آن
  3. لیستی که شامل گروه هایی با فرمت یکسان (به صورت بازگشتی) است.

فایل OBJ چیست؟

فایل OBJ حاوی اطلاعاتی در مورد هندسه اشیاء سه بعدی است. توسعه دهندگان از فرمت فایل برای تبادل اطلاعات و در برنامه های کاربردی CAD (Computer Aided Design) و چاپ سه بعدی استفاده می کنند. در واقع OBJ یک فایل برداری است که اشیاء تعریف شده را مقیاس پذیر می کند و اطلاعات مربوط به مدل های سه بعدی را ذخیره می کند.

فایل های OBJ می توانند رنگ های نامحدود را پشتیبانی کنند و یک فایل می تواند چندین شی را تعریف کند. نسخه فعلی برای این برنامه 3.0 است.

فرمت فایل OBJ منبع باز و بی طرفانه است. این به شدت برای به اشتراک گذاری مدل های سه بعدی در برنامه های گرافیکی استفاده می شود زیرا تقریباً در هر نرم افزار CAD پشتیبانی خوبی از واردات و صادرات دارد. در سال های اخیر، به عنوان فرمت فایل واقعی برای چاپ سه بعدی چند رنگ نیز محبوب شده است زیرا در غیر این صورت قالب استاندارد چاپ سه بعدی اطلاعات رنگ و بافت STL را پشتیبانی نمی کند.

فرمت های OBJ می توانند با استفاده از Autodesk FBX Converter (در داخل Windows و Mac موجود است) یا Autodesk Viewer (وب) به فایل های FBX تبدیل شوند.

ویژگی های فرمت فایل OBJ

ویژگی های فرمت فایل OBJ

ویژگی های فرمت فایل OBJ

هدف اصلی فرمت فایل OBJ کد گذاری هندسه سطح یک شی سه بعدی است. فرمت فایل OBJ از این نظر بسیار متنوع است. چندین گزینه برای رمزگذاری هندسه سطح اجازه می دهد. البته این قالب هیچ گونه اطلاعات صحنه (مانند موقعیت نور) یا انیمیشن را ذخیره نمی کند.

اشیاء ساخته شده در برنامه هایی مانند Blender باید به (obj.) تبدیل شوند تا به برنامه مشابهی منتقل شوند. با این حال، طبق همه اطلاعات فایل هایobj  و  fbxهنگامی که شما (obj.) می سازید، بافت ها و موادی که در شیء خود استفاده می کنید به (obj.) منتقل نمی شوند.

مزایای استفاده از فرمت  obj چیست؟

  • شکل هندسه

با کمک فرمت OBJ می توانید به کدگذاری هندسی سه بعدی بپردازید. بدین حال می توانید در سه حالت زیر به کار می رود:

  1. حالت موزاییکی: با کمک فرمت OBJ می توانید مدل سه بعدی با حالت موزاییکی برای خود بسازید. در این حال دیدن شکل های چند ضلعی برای شما راحتتر می شود و ظرافت کار بیشتری به دست می آورید.
  2. حالت منحنی: مهمترین مزیت فرمت OBJ ساختن شکل هندسی با فرم های پیچیده ی دارای انحنا است.هر چه حالت انحنای ساختار شما دقیق تر باشد، بیشتر می توناید بر سطح قوسی آن کار کنید.
  3. حالت کاشی: با این فرمت می توانید ساختار کاشی برای هر شکل دلخواه ایجاد کنید تا با تنظیم دستی به ساختن شکل هایی که فرم خاصی ندارند بپردازید. بیشترین استفاده از این ویژگی OBJ برای ساختن بدنه ی قایق ها، ساختار بیرونی هواپیما و ماشین است. برای شناخت بهتر این فرمت ها می توانید از طرح های آماده و بروز برند سی جی 3 دی اس دیدن نمایید.
ادامه مطلب
بهترین سیستم رندرینگ

  • رنگ و بافت

فایل OBJ به اطلاعات رنگ و بافت اجازه می دهد تا در یک فرمت فایل مرتبط به نام Material Template Library ذخیره شوند. مدل های هندسی چند رنگ با استفاده از این دو فایل با هم رندر می شوند. فایل های MTL مبتنی بر ASCII هستند و با توصیف ویژگی های بازتاب نور یک سطح با استفاده از مدل بازتاب Phong، رندر رایانه را تسهیل می کنند.

تفاوت فرمت obj با فرمت fbx

تفاوت فرمت obj با فرمت fbx

تفاوت فایل های obj و fbx با هم دیگر چیست؟

  • با دانستن همه چیز در مورد فایل هایobj و fbx فهمیدیم که فرمت OBJ از فرمت FBX بسیار ساده تر است که فقط هندسه (راس، نرمال و …) و داده های UV را نگه می دارد. در حالی که فرمت FBX بسیار پیشرفته تر است که می تواند داده های بسیار بیشتری را در خود جای دهد؛ مانند مدل ها، داده های UV، مفاصل، اطلاعات پوسته سازی، انیمیشن ها، چندین عکس از انیمیشن در یک فایل، منحنی ها و حتی جاسازی فایل های بافت.
  • FBX برای تبادل داده بین برنامه های DCC و موتورهای بازی مانند Unity و UE4 استاندارد است. در اصل فرمت FBX بومی برای صحنه های Motionbuilder استفاده می شود، بنابراین در تئوری می تواند کل داده های صحنه را در یک ساختار مبتنی بر یک لاین نگهداری کند.
  • اگر فقط نیاز به صادرات مش و UV دارید از Obj استفاده کنید. حتی ممکن است به پاک کردن برخی از موارد ناخواسته کمک کند. اگر به چیزی بیشتر از آن نیاز دارید، از fbx استفاده کنید. فرمت OBJ می تواند رزولوشن را با مقدار بسیار زیادتر از FBX بدون افزایش حجم فایل نگهداری می کند. بیشتر طرح های برند معتبر سی جی 3 دی اس با کمک هر دو فرمت طراحی می شود.
  • فرمت OBJ عموما از رنگها و بافتها با سطح آزاد منحنی در مدل سه بعدی پشتیبانی می کند ولی این برای فرمت FBX چندان میسر نیست.
  • در حالت کل فرمت FBX برای ساختارهای سه بعدی با کیفیت خوب استفاده می شود و اطلاعات صحنه (مانند منابع نور) و انیمیشن ها حفظ می نماید؛ اما فرمت OBJ برای مدل های ساده ی سه بعدی استفاده می شود. در واقع فرمت obj قابلیت حمل انیمیشن ندارد.
  • خواندن و نوشتن فرمت فایل OBJ آسان است. فرمت فایل تعریف مواد MAT مبتنی بر متن است و درک آن بسیار ساده است. در نتیجه سادگی آن، معمولاً اولین قالبی است که هر ابزار سه بعدی وارد و صادر می کند.

داده رایا

6 مطلب منتشر شده

تیم داده رایا بهترین انتخاب برای کسب و کارهایی است که قصد حضور در فضای آنلاین در بالاترین سطح را دارند.

درباره این مطلب نظر دهید !

مطالب زیرا حتما بخوانید ...