طراحی سه بعدی در معماری جهان و اسلام

طراحی سه بعدی در تمامی کشور ها و تمدن ها جای گرفته است. از قدیم با طرح ها و شمایل متفاوتی وجود داشت. در این مقاله میخواهیم نقش طراحی سه بعدی در اسلام و جهان و را بررسی کنیم.

سهم ما در معماری اسلامی و دکوراسیون اسلامی

یکی از ویژگی‌ های مشترک همه تمدن‌ های بزرگ، توانایی و خرد در احترام به فرهنگ و سنت مردم سرزمین‌ های فتح شده و گنجاندن دانش و سنت‌ های آنها در فرهنگ خود است. معماری اسلامی و تزئینات اسلامی تحت چنین فرآیندی پرورش یافت.

سهم ما در معماری اسلامی و دکوراسیون اسلامی

معماری ثبت تمدن، ارزش ها، اصول و مفاهیم بشری است. فرم  یکی از ویژگی های بصری هویت و خود از یک سو و ویژگی های بیانی مکان و زمان (توسعه علمی و فنی) از سوی دیگر است. ایجاد فرم های جدید از فرم های تاریخی یکی از بزرگترین چالش هایی است که معمار با آن مواجه است.

موضوع پژوهش با محوریت اهمیت فرم در معماری اسلامی و امکان سرمایه گذاری یک روش علمی جدید در ایجاد معماری معاصر با استفاده از فرم های تاریخی و سنتی اسلامی است.

در اول چارچوبی نظری را بررسی میکنیم که که اهمیت و تولید و ظرفیت فرم را در معماری اسلامی تعیین می‌کند.

دوم روش های سنتی را که برای ایجاد یک معماری معاصر عربی-اسلامی با استفاده از منابع تاریخی مورد استفاده قرار گرفته است، مورد بررسی قرار می‌دهد، سپس برنامه های طراحی سه بعدی را به عنوان روش علمی جدید جایگزین روش های سنتی معرفی می‌کند تا به ایجاد چشم اندازی جدید از معماری معاصر اسلامی عربی کمک کند.

نتیجه‌گیری‌ ها اهمیت فرم را در تمدن اسلامی مشخص می‌کند و نشان می‌دهد که تولید فرم تحت تأثیر قابلیت آن است. تحقیقات روش های جدیدی را باز می‌کند که قبلاً در ایجاد معماری معاصر اسلامی با استفاده از پشته اصلاح کننده مطالعه نشده است.

معماری ایرانی و اسلامی

معماری ایرانی و اسلامی با اشکال و الگوهایی مشخص می‌شود که از طریق مدل های ریاضی قابل تحلیل است. در کنار الگو های دوبعدی، بسیاری از زیورآلات هندسی سنتی بر روی سطوح سه بعدی مانند گنبد ها یا طاق‌ ها اجرا می‌شوند. ادبیات عمدتاً به مشکل سه بعدی با استفاده از یک طرح دو بعدی می‌پردازد، که یک نمایش مهم و ترکیبی است اما جامع نیست و وضوح ندارد.

این مقاله چارچوبی را بر اساس ادغام نقشه‌ های دو بعدی، مانند رویکرد سنتی، و یک مدل سه ‌بعدی فتوگرامتری بر اساس نمونه‌ای از تصاویر وضوح استاندارد پیشنهاد می‌‌کند. این چارچوب بر روی یک مقرنس، یک زیور ایرانی مشخص، به منظور بررسی و تحلیل طرح مدولار و سلسله مراتب عناصر آن آزمایش شده است. به عنوان مطالعه موردی، ایوان ورودی مسجد شاه اصفهان در نظر گرفته شده است. نتیجه پیوندی بین الگوهای سه بعدی و هندسه عناصر معماری است که نمایش شماتیک دوبعدی آنها را کامل و غلبه می‌کند.

ادامه مطلب
راهنمای انواع فرمت‌های نرم‌افزارهای گرافیکی

معماری ایرانی و اسلامی

ارتباط طراحی اسلامی با دیگر رشته ها

وجود زبان طراحی هندسی در بناهای سنتی ایرانی و مدرن ایرانی، رابطه بسیار نزدیک هندسه، ریاضیات و معماری ایرانی را آشکار می‌کند. تکامل همزمان این سه رشته نمایشی از تأثیر مستقیم پیشرفت در ریاضیات و هندسه بر توسعه و شکل گیری عناصر معماری، زیورآلات و تزئینات است. به ویژه در بسیاری از بنا های سنتی ایرانی، هندسه به عنوان مولد معماری، هم در عناصر ساختاری و هم در اشکال و نقش‌ های تزئینی، مانند معرق و کاشی‌ های آن، گنبد رسمی، مقرنس، یزدی بندی، ستون ها و غیره.

مقرنس

 

 

به عنوان مثال، گنبدها از سطوح یا سطوح و دنده‌هایی تشکیل شده‌اند که با استفاده از عناصر هندسی با اهداف عملکردی، بارها را در صفحه یا در امتداد دنده‌ها توزیع می‌کنند. در عین حال، تزیینات هندسی گنبدها معنای معنوی و مراقبه‌ای دارد . معماران بر واکنش عاطفی ناشی از هماهنگی عناصر تزئینی و در عین حال قصد هنرمندان و معماران از بیان احساسات و باورهای خود با هماهنگی هندسی تاکید می‌کند. منشأ این هماهنگی استفاده آگاهانه از عناصر هندسی است که با استفاده از تکرار، الگو، مقیاس، تقارن، خود شباهت، ترکیب رنگ و غیره مرتب شده اند.

ارتباط طراحی اسلامی با دیگر رشته ها

شکوه معماری ایرانی و اسلامی با تکرار ناپذیری ظاهری اشکال آن پشتیبانی می‌شود. چشم انسان نمی‌تواند اشکال ابتدایی یا طرح های الگوی تزئینات را به راحتی تشخیص دهد: دشواری در درک صحیح آنها به دلیل پیچیدگی الگوهایی است که از سوی دیگر عمدتاً از عناصر هندسی اساسی ایجاد شده اند. یک ناظر می‌تواند هدف طراحی عالی کار صنعت گران را درک کند، اما نمی‌تواند در نگاه اول قوانین هندسی را که آنها اعمال می‌کنند درک کند. غیرقابل دسترس بودن ظاهری چنین زبان هندسی، محققان و متخصصان را تحریک می‌کند تا قوانین ساخت و ساز پشت آن ها را تحلیل کنند و مدل های هندسی خود را باز تولید کنند.

طراحی الگوهای دو بعدی و سه بعدی در معماری اسلامی

نقوش و نقش‌ ها در تزیینات ایرانی به منظور ایجاد سیستم‌ های تزیینی دو بعدی یا سه ‌بعدی ترکیب و با دقت هماهنگ می‌شوند. هر عنصر نقش مشخصی را ایفا می‌کند و شکل، اندازه، رنگ، موقعیت و جهت گیری فضایی آن نتیجه یک هدف طراحی دقیق است. یکی از روش های مورد استفاده در تولید نقوش فارسی، طراحی مدولار است. طراحی مدولار ساخت انواع مختلفی از سازه های مختلف از مجموعه کوچکی از عناصر اصلی است. آنها می‌توانند مستقیماً در چیدمان نهایی نقش داشته باشند (تصویر مستقیم) یا می‌توانند فقط یک بخش فرعی در یک طرح اصلی (زیر لایه نامرئی) باشند.

ادامه مطلب
معرفی نرم افزار سینما 4D

طراحی الگوهای دو بعدی و سه بعدی در معماری اسلامی

نوع خاصی از طراحی مدولار، طراحی دو سطحی است که در آن الگو های هندسی از دو مقیاس مختلف ترکیب می‌شوند. یک الگوی در مقیاس کوچک، محفظه ها را در یک الگوی مقیاس بزرگ پر می‌کند یا خطوط کلی آن را مشخص می‌کند. برخی از اصول کلی در الگوهای دو سطحی شناسایی شده است: الگوی مقیاس بزرگ ساده است و به راحتی قابل تشخیص است.

رابطه بین الگوهای مقیاس بزرگ و کوچک توسط برخی از نکات کلیدی در الگوی مقیاس بزرگ تعیین می‌شود. ستاره های مقیاس کوچک در نقاط کلیدی الگوی مقیاس بزرگ متمرکز شده اند. به طور کلی، مناطق متجانس از محفظه ها یا مسیر ها به روشی ثابت تکمیل می‌شوند یا دارای پر شدن یکسان هستند. معماران طبقه ‌بندی سیستم‌های مدولار را برای الگوهای دو سطحی پیشنهاد می‌کند که می‌تواند برای ایجاد خانواده‌ هایی از الگوهای هندسی موجود در تزئینات ایرانی، به‌ ویژه در موزاییک‌ ها استفاده شود.

در اولین سیستم مدولار، مجموعه‌ای از کاشی‌های چند ضلعی چیده شده‌اند. آنها یک شکل کاملاً ساده (منظم یا نامنظم) با حداقل یک محور تقارن و رنگ یکنواخت دارند. مرزهای کاشی به طور مستقیم الگوهای تزئینی را ایجاد می‌کنند.

مجموعه دوم سیستم‌ها شامل ماژول‌هایی است که با یک موتیف تزئین شده‌اند، معمولاً با ترکیب کاشی‌ هایی با اشکال و رنگ‌ های مختلف. هر ماژول (مانند کاشی در مورد موزاییک) یک تزئین هندسی داخلی را نشان می‌دهد که روی یک منطقه پس زمینه گذاشته شده است. برخی از الگو های کاشی برش یک رویکرد مدولار را پیشنهاد می‌کنند که مبتنی بر تضاد رنگ و تکرار با روش‌های آزمون و خطا است و نه تنها بر اساس قوانین ریاضی. کاشی‌ها همچنان به‌گونه‌ ای چیده شده‌اند که به شکل تسمه شکل می‌دهند، اما مرزهای آن‌ها در الگوی نهایی نشان داده نشده است.

در این سیستم های مدولار تزئین شده، تنها تزئینات هندسی داخلی به الگوی نهایی کمک می‌کند. نمونه های دیگر از الگوهای مدولار فارسی بر اساس اصل خود شباهت یا تزئینات چند مقیاسی است. در شباهت خود، الگوها از سیستم مدولار یکسانی برای ساختن الگوهای بزرگ و کوچک مقیاس استفاده می‌کنند. پیکربندی‌ها یا نقوش محلی در هر دو مقیاس ظاهر می‌شوند، اگرچه ممکن است به روش‌های مختلفی در دو سطح سازماندهی شوند. در زیورآلات چند مقیاسی، آنها حاوی سلسله مراتبی از الگوها در مقیاس های مختلف هستند.

ادامه مطلب
اصول رندر در تری دی مکس

سیستم مدولار

استفاده از تصاویر

تصاویر به طور خاص برای تکنیک های فتوگرامتری توسعه داده نشده اند، اما باید بر اساس الزامات مناسب انتخاب شوند. اولین شرط در مورد وضوح تصویر است: در فتوگرامتری، وضوح تصویر بالاتر، دقت در بازسازی هندسه را تضمین می‌کند. عکاسان حداقل وضوح تصویر 300 dpi را برای برنامه های فتوگرامتری و استفاده از دوربین های حداقل 5 Mpx پیشنهاد می‌کند. با این حال، برای هدف چارچوب پیشنهادی، وضوح تصویر ورودی مهمی نیست و می‌تواند از خیلی کم تا زیاد متغیر باشد.

از عناصر اختلاط تصاویر با وضوح متفاوت می‌تواند منجر به یک مدل سه بعدی مفید، با اطلاعات فضایی خوب در مورد عناصر و در عین حال، بازسازی شکل خوب عناصر هندسی (به ویژه لبه ها و رئوس) شود. علاوه بر این، برای بازسازی فتوگرامتری، باید تصاویر شی از نقطه نظر های هندسی مختلف جمع آوری شود. به عنوان یک اصل کلی، هر بخشی از شی که باید بازسازی شود باید حداقل در سه عکس قابل مشاهده باشد.

اگر عناصر به طور مستقیم در حداقل دو تا سه عکس قابل مشاهده نباشند، شکافی از اطلاعات ایجاد می‌شود. این بدان معنی است که آنها در هر صورت توسط نرم افزار بازسازی می‌شوند، اما به اندازه سایرین دقیق نیستند. یک بررسی نسبتا جامع از تصاویر را می‌توان با استفاده از موتور های جستجوی آنلاین یا آرشیو تصاویر به دست آورد.

تصاویر به طور کلی چیزی بیش از فقط شی مورد نیاز برای بازسازی را نشان می‌دهند، بنابراین یک عملیات پیش فرآیند مورد نیاز است که شامل جداسازی بخشی از تصویر است که شی را به تصویر می‌کشد، با هدف کاهش زمان محاسباتی در مرحله بازسازی. تنظیم کنتراست تصویر یک عملیات اختیاری دیگر است که کیفیت مدل سه بعدی را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد، اما ممکن است کیفیت بافت بازسازی شده توسعه یافته توسط نرم افزار فتوگرامتری را بهبود بخشد. در نهایت، اگر بازسازی برای اهداف تجاری استفاده شود، مرحله ضمنی بعدی کسب حق چاپ تصاویر است.

در آخر

این مقاله خلاصه ای از طراحی سه بعدی در معماری ایرانی و اسلامی می‌باشد. گروه سی جی تری دی اس آشنایی کامل به طراحی های قبل اسلام و بعد اسلام دارد. نمونه ای از این طرح های آماده را می‌توانید در سایت مشاهده کنید.

داده رایا

36 مطلب منتشر شده

تیم داده رایا بهترین انتخاب برای کسب و کارهایی است که قصد حضور در فضای آنلاین در بالاترین سطح را دارند.

درباره این مطلب نظر دهید !

مطالب زیرا حتما بخوانید ...