تری دی مکس یا مایا ، کدام بهتر است

ما در مقالات قبلی درباره نرم افزار تری دی مکس و نرم افزار مایا صحبت کردیم. و در این مقاله میخواهیم بدانیم از بین این دو نرم افزار ، تری دی مکس یا مایا کدام بهتر است؟

ما برای دست یابی به مزایا و معایب و ارجحیت بین این دو نرم افزار بهتر است در این مقاله به برشمردن تفاوت های بین این دو برنامه بپردازیم.
همچنین نقاط قوت و ضعف هر برنامه را در نظر گرفته و در نهایت به این نتیجه برسیم که 3d max بهتر است یا مایا.

برای آشنایی با نرم افزار تری دی مکس و چگونه تری دی مکس را یاد بگیریم بر روی آنها کلیک کنید.

هدفتان از یادگیری این نرم افزارها چیست؟

از این نرم افزار ها برای چه کاری می خواهید استفاده کنید را یادداشت کنید تا بتوانید به مقصود دلخواهتان برسید.

  • برای طراحی داخلی
  • برای استخدام در مهندس مشاور
  • برای کارهای بازاری
  • برای شرکت در مسابقات معماری
  • برای خارج از کشور
  • برای انیمیشن

این ها نشان می دهند دلایل شما برای یادگیری چیست. می توانید با فهمیدن موارد فوق گفته شده، یادگیری های لازم را انجام دهید.

برای آشنایی با نرم افزار مایا اینجا کلیک کنید.

 تفاوت های مایا و تری دی مکس

نرم افزار مایا و نرم افزار تری دی مکس در عین شباهت در عملکرد، تفاوت های زیادی دارند. این تفاوت ها عبارتند از:

  • میزان سازگاری و قابلیت انتقال بین نرم افزارهای مختلف: میزان سازگاری در تری دی مکس به مراتب خیلی بیشتر از مایا است.
  • وجود آبجکت ها، متریال ها و نورهای آماده: این آبجکت ها و متریال ها و نورهای آماده در تری دی مکس وجود دارند ولی برخلاف تری دی مکس در نرم افزار های جدید مانند مایا وجود ندارند.
  • پلاگین های کاربردی در تری دی مکس خیلی بیشتر از پلاگین های کاربردی مایا است. پلاگین های کاربردی 3D Max به بیش از ۱۰۰۰ پلاگین ممکن است برسند که هر یک کاری را برای شما آسان می کنند ولی Maya همه پلاگین های کاربردی را ندارد.
  • سرعت کار نرم افزار مایا از نرم افزار تری دی مکس بیشتر است.
  • سرعت یادگیری مایا نسبت به تری دی مکس بیشتر است.

تفاوت های کلیدی تری دی مکس و مایا

  1. رابط کاربری و گردش کار
  2. مجموعه ابزار و مدل‌ سازی سه‌ بعدی
  3. انیمیشن
  4. ریگ بندی(Rigging)
  5. رندر گیری
  6. UV Mapping (نگاشت UV)
  7. سیستم عامل
  8. موشن گرافیک (Motion Graphic)
  9. سخت‌افزار مورد نیاز
ادامه مطلب
انواع طرح ها در طراحی سه بعدی

1-رابط کاربری و گردش کار

نرم افزار مایا و نرم افزار تری دی مکس رابط کاربری و گردش کار متفاوتی دارند. هر دو این نرم افزار ها برای رفع نیاز های کاربر در تلاش اند. اما به طور کلی میتوان گفت رابط کاربری تری‌ دی‌ مکس برای مبتدیان ساده‌ تر است در حالی که ممکن است رابط کاربری مایا برای مبتدیان کمی گیج کننده باشد. اما لازم به ذکر است که برخی از افراد معتقدند گردش کار نرم افزار 3D Max مناسب مبتدیان و نرم افزار Maya مناسب متخصصان است، اما در واقع این مسئله بستگی به میزان آشنایی شما با این دو نرم‌ افزار و همچنین فرآیند مدل‌سازی دارد.

2-مجموعه ابزار و مدل سازی سه بعدی

نرم‌افزار تری‌ دی‌ مکس دارای مجموعه‌ ای عظیم و قوی برای مدل‌ سازی است؛ همچنین مدیفایر(modifier) هایی نیز دارد که استفاده از آنها برای افراد تازه کار، نسبت به نسخه‌ های موجود در مایا ساده‌ تر است. تری دی مکس ابزاری مناسب برای طراحی و شبیه‌ سازی و چاپ سه‌ بعدی در پروژه های معماری است. به علاوه 3ds max ابزار های کوچک و ظریفی دارد که باعث داشتن آزادی و انعطاف پذیری حین کار می‌ شود. نکته حائز اهمیتی که می توان به آن اشاره کرد این است که تری دی مکس برای کار با پروژه‌ های معماری بسیار مناسب است. نرم‌افزار Maya نیز ابزار های حرفه‌ ای و قدرتمندی دارد که روند کار را راحت‌ تر کرده و سرعت را بالاتر می‌ برد. در مقابل ممکن است استفاده از مجموعه ابزار های مایا کمی پیچیده‌ تر باشد اما امکاناتی نیز دارد که برای کار روی پروژه‌ های پیچیده سه‌ بعدی بسیار مناسب است.

همچنین می‌ توان گفت 3ds max برای مدل‌ سازی هارد سرفیس (Hard Surface) و Maya برای مدل‌ سازی کاراکتر ها بهتر است. برای مثال مدل‌ سازی مو یکی از سخت‌ ترین قسمت‌ ها برای هنرمندان می‌ باشد و مایا ابزار های فوق‌ العاده‌ای برای ساخت و مدل‌سازی مو بصورت واقع‌بینانه دارد. (مانند XGen). اما در این زمینه تری‌ دی‌ مکس ابزارهای خوبی ندارد.

3-انیمیشن

از اساسی ترین تفاوت های تری دی مکس و مایا ف انیمیشن سازی است. مایا از بهترین نرم افزار هایی است که می توان برای انیمیشن سازی استفاده کرد. مایا نرم‌ افزاری شناخته شده و محبوب برای طراحی و انیمیشن‌ سازی است که توسط بسیاری از متخصصان استفاده می‌ شود.

ادامه مطلب
بهترین سیستم رندرینگ

مایا همچنین دارای یک کتابخانه بزرگ از ابزار های متحرک‌ سازی است که می‌ توانید از آنها برای ساخت فیلم، بازی های ویدئویی و … نیز استفاده کنید.

ما در وب سایت خود انواع آبجکت های سه بعدی را قرار دادیم. که از این آبجکت ها می توان در نرم افزار های سه بعدی اعم از 3D Max، Cineme 4D، Maya، Rhino، Unity ، Keyshot و…. استفاده کرد.

4-ریگ بندی (Rigging)

ریگ بندی بخش مهمی از یک انیمیشن است و به شما امکان می‌ دهد اسکلت را متحرک کنید که اساساً نحوه حرکت یک کاراکتر است. این کار با ایجاد یک مش و سپس ایجاد یک اسکلت آغاز می‌شود، سپس بین این مش و اسکلت رابطه ایجاد می‌شود. برای فرآیند ریگ‌ بندی در انیمیشن توصیه می‌ شود از مایا استفاده کنید، که برای ایجاد ریگ‌ های پیچیده بسیار کامل‌ تر است. البته اگر تجربه کافی در انیمیشن را ندارید، استفاده از تری‌ دی‌ مکس همچنان گزینه خوبی خواهد بود، زیرا مراحل Rigging در آن بسیار آسان‌ تر است.

5-رندرگیری

نرم‌افزار های مایا و تری‌ دی‌ مکس هر دو از یک موتور رندر یکسان استفاده می‌ کنند، بنابراین نتیجه رندر یکسانی نیز تولید کرده که تفاوت بسیار کمی دارند. اغلب برنامه‌ های سه‌ بعدی‌ سازی مجهز به موتور رندر های قدرتمند هستند و می‌ توانند نتایج بسیار خوبی را برای شما به ارمغان بیاورند. اگرچه ممکن است گردش کار یک نرم‌ افزار با دیگری متفاوت باشد، اما نمی‌ توان به قطعیت گفت که یکی از آنها بهتر است. توجه داشته باشید که اگر از رندر Mental Ray استفاده می‌ کنید‌، باید ray mental دستی را برای هر دو نرم‌ افزار در آخرین نسخه نصب کنید.

برای یاد گیری اصول رندر تری دی مکس اینجا کلیک کنید.

6-UV Mapping (نگاشت UV)

Maya ابزاری بسیار عالی برای UV Mapping دارد که به شما امکان می‌ دهد به راحتی و بدون نیاز به ابزار یا نرم افزار اضافی یک UV Mapping خوب در زمانی کوتاه ایجاد کنید. این در حالی است که بیشتر کاربران 3ds max ، از نرم‌ افزار دیگری برای ایجاد نگاشت UV استفاده می‌ کنند.

ادامه مطلب
پلاگین اکتان برای موتور رندر سینما 4 دی

7-سیستم عامل

بدیهی است که هنگام انتخاب یک نرم‌ افزار مناسب برای کار باید بررسی کنید که آیا با سیستم عامل شما سازگار است یا خیر! مایا برای سیستم عامل ویندوز ، لینوکس یا OSX در دسترس است و تری‌ دی‌ مکس فقط روی ویندوز کار می‌ کند.

8-موشن گرافیک (Motion Graphic)

نرم‌ افزار مایا در جدیدترین نسخه خود ابزار های فوق‌ العاده‌ای برای ساخت موشن گرافیک اضافه کرده است. البته همانطور که می‌ دانید نرم‌افزار cinema 4d برای ساخت موشن گرافیک بهترین گزینه است؛ اما بین تری‌ دی‌ مکس و مایا، در کار موشن گرافیک، مایا دارای ابزار های بهتری است.

9-سخت‌ افزار مورد نیاز

اگر می‌ خواهید یکی از این دو نرم‌ افزار را برای استفاده در کارتان انتخاب کنید، سیستم مورد نیاز نیز یکی از مواردی است که باید به آن توجه کنید.

سیستم مورد نیاز Autodesk 3DS Max:

  • پردازنده 64 بیتی اینتل یا AMD چند هسته‌ ای
  • رم 8 گیگ
  • 10 گیگابایت فضای HDD

سیستم مورد نیاز Autodesk Maya:

  • پردازنده 64 بیتی اینتل یا AMD چند هسته ای
  • رم 16 گیگابایت یا بیشتر
  • فضای هارد 10-12 گیگابایت

کلام آخر

همه این توضیحات و مطالب گفته شده در این مقاله < تری دی مکس یا مایا و کدام بهتر است > باعث می شوند ما بیشتر و بهتر نرم افزارهای تری دی مکس و مایا را بشناسیم. این که از کدام نرم افزار استفاده کنید تماما به نیاز شما بستگی دارد و نمیتوان گفت که مطقلا maya  بهتر است یا 3D max چون هرکدام در حوضه تخصصی خودش بسیار عالی است. امیدوارم برایتان مفید بوده باشد. در مقالات بعدی نیز با ما همراه باشید.

ما در وب سایت خود به معرفی انواع نرم افزار های سه بعدی اعم از معرفی نرم افزار تری دی مکس، معرفی نرم افزار رویت، معرفی نرم افزار ویری، معرفی نرم افزار Maxwell، معرفی نرم افزار Cinema 4D، معرفی نرم افزار کورونا ، معرفی نرم افزار راینو، معرفی نرم افزار زیبراش (ZBrush) ، معرفی نرم افزار آرنولد ، معرفی نرم افزار اسکچاپ و… پرداختیم. برای آشنایی با همه نرم افزار های سه بعدی به سایت ما مراجعه کنید.


مرجع تخصصی سه بعدی cg3dsاین مطلب و آموزش توسط گروه cg3ds جمع آوری شده است.

داده رایا

36 مطلب منتشر شده

تیم داده رایا بهترین انتخاب برای کسب و کارهایی است که قصد حضور در فضای آنلاین در بالاترین سطح را دارند.

درباره این مطلب نظر دهید !

مطالب زیرا حتما بخوانید ...