بهترین نرم افزار های طراحی مدل های سه بعدی

اگر به دنبال نرم افزار مناسب برای طراحی هستید و یا به دنبال بهترین نرم افزار مهندسی برای یک شرکت هستید، این مطلب را تا انتها دنبال کنید.
یکی از درگیری های ذهنی و دغدغه های همیشگی مدل سازان ، طراحان و مهندسانی که تازه وارد حوزه طراحی سه بعدی شده اند، پیدا کردن کاربردی ترین و بهترین نرم افزار طراحی سه بعدی و مدل سازی است و نیز تعداد کمی از نرم افزارهای مدل سازی سه بعدی وجود دارد که فرایند طراحی را بسیار ساده تر می کند.

نرم افزار مدل سازی سه بعدی ، این امکان را به کاربران می دهد تا طرح هایی را با دقت بالا برای اشیاء در زمان واقعی ایجاد و تنظیم کنند. برای مثال اگر کسی بخواهد دیزاین داخلی یک آپارتمان را انجام دهد ابتدا باید مدل سه بعدی این طراحی را ایجاد کند. در این مقاله درباره بهترین نرم افزار های طراحی مدل های سه بعدی صحبت خواهیم کرد.

نرم افزار های کاربردی در طراحی و مدل سازی سه بعدی

  1. بلندر
  2. سینما 4 بعدی
  3. اتودسک مایا
  4. خودکار CAD
  5. ZBrush
  6. 3DS MAX
  7. اسکچاپ

BLender (یکی از بهترین نرم افزار های سه بعدی)

Blender بهترین نرم افزار برنامه نویسی سه بعدی (3D) نمایشی منحصر به فرد برای افراد تازه کار است. مناسب افرادی است که می خواهند با دنیای سه بعدی آشنا شوند و  مدل‌سازی و طراحی را بصورت رایگان را یاد بگیرند و از آن در کسب و کار و بازی استفاده کنند. برای اینگونه افراد گزینه بسیار خوبی است.

Blender یکی از برنامه‌های محبوب برای طراحی محسوب می‌شود، یک نرم افزار رایگان مدل سازی، بافت، انیمیشن و رندر سه بعدی رایگان است.

این برنامه منبع باز است و اکنون مدتی است بطور گسترده ای توسط دبیران، اساتید ، هنرمندان و علاقه مندان برای ایجاد و طراحی مدل های سه بعدی یا انیمیشن استفاده می شود.

ادامه مطلب
چگونه 3D Max را یاد بگیریم

نرم افزار های کاربردی در طراحی و مدل سازی سه بعدی-Blender,نرم افزار های مدل سه بعدی

 

Cinema 4D (یکی از بهترین نرم افزار های سه بعدی)

سینما فوردی ( Cinema 4D ) یک برنامه مدلسازی، انیمیشن سازی و رندر است . این نرم افزار توسط شرکت MAXON Computer GmbH در آلمان توسعه یافته است.

چهار نوع  از این برنامه توسط شرکت MAXON Computer GmbH ارائه شده که عبارتند از: 

  1. Cinema 4D Prime برنامه اصلی
  2.  Brodcast یک نسخه برای موشن گرافیک
  3. Visualize یک نسخه برای طراحی معماری 
  4.  Studio که همه موارد ذکر شده در نسخه های قبلی را پوشش می دهد.

در ابتدا سینما فوردی ( Cinema 4D ) برای کامپیوترهای Amiga در اوایل دهه ۱۹۹۰ توسعه یافت و سه نسخه اول برنامه تنها برای آن پلتفرم عرضه شدند. اما در ورژن ۴، شرکت MAXON Computer GmbH به خاطر دست یافتن به مخاطبان بیشتر و عدم پایداری رو به رشد بازار کامپیوترهای Amiga به خاطر ورشکستگی شرکت Commodore، برنامه را برای کامپیوترهای Windows و Macintosh هم ارائه کرد.

نرم افزار های کاربردی در طراحی و مدل سازی سه بعدی-Cinema 4D,نرم افزار های مدل سه بعدی

 

Autodesk Maya (یکی از بهترین نرم افزار های سه بعدی)

نرم‌افزار AUTODESK MAYA که به مایا معروف است، بهترین نرم افزار برنامه نویسی سه بعدی است که به صورت منحصر به فرد برای ویندوز ، mac OS و لینوکس(Linux) تشکیل شده است  و فقط بر روی سیستم عامل های نام برده شده اجرا می شود. این نرم افزار در ابتدا توسط شرکت Alias Systems ساخته و ارائه شده بود ولی اکنون دیگر متعلق به شرکت Autodesk است و توسط این شرکت توسعه می‌یابد.

نرم‌افزار AUTODESK MAYA ، یک نرم‌افزار گرافیک کامپیوتری سه‌ بعدی است، از این نرم افزار برای ساختن الگوهای ۳D با کیفیت بسیار بالا من جمله انحرافات ، تصاویر متحرک و تأثیرات بصری (دیداری) ، بازی‌های ویدئویی، فیلم‌های انیمیشنی، سریال‌های تلویزیونی یا جلوه‌های ویژه استفاده می شود.

صحنه های تولید شده و الگو های ساخته شده  را می توان در فرمت های بسیاری ذخیره کرد و خروجی گرفت که البته فرمت پیش فرض بر روی Maya Binary قرار دارد. (به عبارتی فرمت پیش فرض آن Maya Binary است.)

نرم افزار های کاربردی در طراحی و مدل سازی سه بعدی-Autodesk Maya,نرم افزار های مدل سه بعدی

 

ادامه مطلب
همه چیز در مورد طراحی سه بعدی مدرن و کلاسیک و دلیل انتخاب افراد

Auto CAD (یکی از بهترین نرم افزار های سه بعدی)

نرم افزار اتوکد (َAuto CAD) توسط Autodesk ایجاد شده ،بهترین برنامه نویسی سه بعدی است. از اتوکد برای رسم نقشه های مهندسی و صنعتی استفاده می شود. اصلی ترین کاربرد این نرم افزار، طراحی و رسم مدل های دو بعدی و سه بعدی با بیشترین ظرافت و بیشترین کیفیت است. طرح هایی دقیق، سریع، و با کیفیت بسیار بالا.

معمولا از ابزارهای اتوکد (َAuto CAD) برای تولید مدل هایی که اشکال هندسی دارند کمک می گیرند. اتوکد (َAuto CAD) ابزاری برای ترسیم و مدلسازی است که امکانات و ابزارهای آن برای تمام کاربردها ثابت است به عبارتی اتوکد (َAuto CAD) مجموعه ای از ابزارها برای طراحی و ترسیم مدل های مختلف و اشکال هندسی با بیشترین دقت و ظرافت است  و همچنین دقت نرم افزار اتوکد (َAuto CAD) بسیار بالاتر از ابزارآلات نقشه کشی است. این نرم افزار می تواند برای سرمایه گذاری های ساختاری بسیار مفید باشد زیرا کاربر را قادر می سازد تا هر دو طرح کلی 2D و 3D را انجام دهد.

نرم افزار های کاربردی در طراحی و مدل سازی سه بعدی-Auto CAD,نرم افزار های مدل سه بعدی

 

ZBrush (یکی از بهترین نرم افزار های سه بعدی)

نرم افزار طراحی سه بعدی است. نرم افزار ZBRUSH یک ابزار مجسمه‌سازی دیجیتالی است که مدلسازی سه بعدی و دو و نیم بعدی، بافت‌دهی و نقاشی را با هم ترکیب می‌کند. تکنولوژی خاصی که این نرم افزار از آن استفاده می کند Pixel نام دارد. از ZBrush برای ساخت عبارات تخیلی با وضوح بالا استفاده می شود.

طیف بسیار گسترده ای از داده ها، به عنوان مثال روشنایی ، مقالات و مواد روی صفحه را ذخیره می کند. این تکنولوژی اطلاعات مربوط به نورپردازی ، رنگ ، نوع جنس و میزان عمق را برای اشیای حاضر در صحنه ذخیره می کند. وجه تمایز Zbrush با سایر نرم افزارها این است که این نرم افزار بیشتر شبیه ساخت مجسمه سازی است.

نرم افزار های کاربردی در طراحی و مدل سازی سه بعدی-Zbrush,نرم افزار های مدل سه بعدی

 

ادامه مطلب
آموزش ساخت انیمیشن

3DS MAX (یکی از بهترین نرم افزار های سه بعدی)

نرم افزار ۳DS MAX محصول شرکت Autodesk 3DS Max است. توسط شرکت Autodesk Media and Entertainment توسعه یافته و تولید شده است.

این نرم افزار همانند اتوکد، توسط Autodesk ایجاد و توسعه یافته شده است. ۳DSMAX احتمالاً بهترین نرم افزار برنامه نویسی ۳D نمایشی استثنایی برای ساختن مدل ها ، سرگرمی ها و حرکات سه بعدی است. یک برنامه گرافیک سه بعدی کامپیوتری برای ساخت انیمیشن‌های سه بعدی، مدل‌ها، بازی‌ها و تصاویر است.

نرم افزار ۳DS MAX را می توان بر روی نرم افزارهای تحت Microsoft Windows  یا به عبارتی بر روی پلتفرم Microsoft Windows نیز اجرا کرد.

نرم افزار های کاربردی در طراحی و مدل سازی سه بعدی-3DS MAX,نرم افزار های مدل سه بعدی

 

Sketchup (یکی از بهترین نرم افزار های سه بعدی)

 Sketchup نرم افزار طراحی و سه بعدی است، قبلا Google Sketchup نام داشت. 

نرم افزار Sketchup یک برنامه کامپیوتری برای مدل‌سازی سه بعدی است که کاربردهای مختلفی دارد.

کاربرد های نرم افزار Sketchup

  1. مهندسی معماری
  2. طراحی داخلی
  3. مهندسی عمران
  4. مهندسی مکانیک
  5. فیلم‌ سازی
  6. طراحی بازی‌ های ویدئویی

نرم افزار های کاربردی در طراحی و مدل سازی سه بعدی-Sketchup,نرم افزار های مدل سه بعدی

این نرم افزار دو نسخه دارد، نسخه رایگان و نسخه پولی. نسخه رایگان این نرم افزار Sketchup Make و نسخه پولی آن Sketchup pro نام دارد. البته نسخه پولی این نرم افزار دارای امکانات بیشتری است.

کلام آخر

در این مقاله با بهترین نرم افزار های طراحی مدل های سه بعدی آشنا شدیم. امیدوارم برایتان مفید بوده باشد. در مقالات بعدی نیز با ما همراه باشید.


مرجع تخصصی سه بعدی cg3dsاین مطلب و آموزش توسط گروه cg3ds جمع آوری شده است.

داده رایا

36 مطلب منتشر شده

تیم داده رایا بهترین انتخاب برای کسب و کارهایی است که قصد حضور در فضای آنلاین در بالاترین سطح را دارند.

درباره این مطلب نظر دهید !

مطالب زیرا حتما بخوانید ...

موتور رندر Maxwell

3
دقیـقه مطالعه
مشاهده