واقعیت مجازی VR در Arch-Viz

.هر کسی که مدتی در زمینه صنعت تجسم فعالیت کرده باشد می‌تواند تایید کند که VR (واقعیت مجازی) یک تکنولوژی جدید نیست. در واقع HMDها به شکلی که ما امروزه با آن‌ها سروکار داریم در دهه 1960 ظهور کردند و در سال 1990 شاهد حضور قدرتمند آن‌ها در عرصه مصرف بودیم.

در نظرسنجی اخیر CGarchitect، 69 درصد از پاسخ‌دهندگان ادعا کردند که از AR، VR یا MR در تولیدات خود استفاده می‌کنند. این نظرسنجی در میان 376 متخصص از سراسر جهان انجام شد که اکثریت آن‌ها در استودیوی ویژوال معماری و یا شرکت‌های معماری مشغول فعالیت بودند.

با توجه به چنین درصد بالایی از موارد استفاده از این مواد در تولید محتوا توسط متخصصان در صنعت معماری چندین سوال ایجاد می‌شود. نخست تفاوت AR، VR و MR چیست؟ آیا به حضور واقعیت مجازی VR در Arch-Viz باید به عنوان یک مد زودگذر نگاه کنیم یا آن را یک تغییر طولانی مدت در صنعت معماری بدانیم؟ و در انتها ما به عنوان مجسم‌کننده‌های معماری می‌توانیم چه نقشی در فضای جدید VR ایفا کنیم؟

برای شروع به برخی از تعاریف اشاره می‌کنیم:

واقعیت مجازی VR

VR از طریق یک نمایشگر نصب شده بر روی سر (HDM) کاربر را در یک فضای مجازی و مصنوعی قرار می‌دهد به گونه‌ای که شخص بتواند به صورت کاملا واقعی فضا را احساس کند. این HDMها می‌توانند به سادگی Google Cardboard و یا به پیچیدگی Gear VR سامسونگ باشند. برای تغذیه و اجرای آن‌ها می‌توان از گوشی هوشمند، سیستم بازی‌ و کامپیوتر استفاده کرد. کاربران می‌توانند به کمک ابزار مختلفی در فضای این دنیای مجازی قرار بگیرند و حرکت کنند. به نظر واقعی می‌رسد!

ادامه مطلب
همه چیز در مورد فایل های obj و fbx

 

 

AR و MRواقعیت-مجازی-VR

در حالی که VR کاربر را در دنیای مصنوعی قرار می‌دهد. AR و MR به منظور افزودن المان‌های مصنوعی به محیط طبیعی اطراف مورد استفاده قرار می‌گیرند. تکنولوژی واقعیت افزوده (AR) معمولا به Google Glass جایی که اطلاعات دیجیتال در محیط قرار می‌گیرد تشبیه می‌شود. Pokemon Go که در آن کاراکترهای دیجیتالی پوکمون بر روی نمایشگر بصری دوربین گوشی قرار می‌گیرند از نظر برخی به عنوان مثال واضحی از AR تلقی می‌شود.

تفاوت MR و AR

برخی دیگر اما Pokemon Go را به عنوان تصویری از MR می‌بینند. در MR، اشیا دیجیتال مجددا در محیط واقعی نمایش داده می‌شوند و شما می‌توانید با آن‌ها به گونه‌ای تعامل کنید که در AR امکان‌پذیر نیست. MR پیچیده‌تر از AR است و برخی بر این باورند که این تکنولوژی می‌تواند پتانسیل بیشتری در زمینه کاربردهای تجاری ارائه دهد.

AR و MR

 

کاربرد واقعیت مجازی VR در Arch-Viz

ادغام زندگی واقعی و دنیای مجازی به سرعت در حال تبدیل شدن به جریان اصلی تکنولوژی و فناوری است. واقعیت مجازی VR در Arch-Viz می‌تواند همه چیز را از فرآیند طراحی گرفته تا پرزنت‌های نهایی بازاریابی تغییر دهد. جادوی VR، توانایی آن در قرار دادن یک فرد در فضایی ساخته نشده‌است تا شخص بیننده بتواند به جای آنکه صرفا فضا را از بیرون مشاهده کند آن را احساس کند. با استفاده از واقعیت مجازی VR در Arch-Viz  برخلاف رندرهای مسطح، کاربر می‌تواند یک دید فضایی نسبت به ابعاد و مقیاس محیط پیدا کند.

برای بسیاری از افراد تجربه اولیه استفاده از VR خیره کننده است؛ حس واقعی رئالیسم غیرقابل پیش‌بینی است به طوری که ممکن است از ترس سقوط نتوانید بر فراز یک صخره مجازی بایستید. علاوه بر حس ارزشمند شگفت‌زده شدن به دلیل کاربردهای متعدد VR در دنیای معماری (طراحی و ساخت و ساز املاک) استفاده از آن رواج یافته‌است.

ادامه مطلب
معرفی نرم افزار اسکچاپ

در مرحله طراحی، معماران به VR به عنوان یک ابزار حیاتی در مجموعه خود متکی هستند. حضور واقعیت مجازی VR در Arch-Viz به معماران این امکان را می‌دهد را نحوه واکنش افراد به یک فضای طراحی شده را مشاهده کنند و طراحی خود را بر اساس واکنش‌ها تنظیم نمایند. کاربران به کمک انیمیشن‌ها و رندرها تنها می‌توانستند فضای پیشنهادی را مشاهده کنند اما اکنون می‌توانند خود را درون آن فضا و به صورت کاملا واقعی احساس کنند. آنها می‌توانند تاثیر نور را در ساعات مختلف روز بررسی کنند و فضای یک طبقه از ساختمان را به صورت اتاق به اتاق درک کنند.

از دیگر مزایای استفاده از واقعیت مجازی VR در Arch-Viz می‌توان به نمایش گزینه‌های طراحی به مشتریان از طریق یک تست مجازی A/B اشاره نمود؛ به کمک این قابلیت می‌توان در صورت نیاز جزئیات کوچکی مانند علائم و نشانه‌ها را پیش از ساخت ارزیابی و اصلاح نمود.

استفاده از واقعیت مجازی در حال فراگیرتر شدن است و بسیاری از شرکت‌های معماری بزرگ بخش کاملی را به آن اختصاص داده‌اند. معمارانی که VR را پذیرفته‌اند، با تشخیص نقص‌های طراحی و مسائل مربوط به روند سرویس‌دهی سریع، آن را عامل اصلی بهره‌وری می‌دانند.

همانطور که پیش از این نیز بیان کردیم افزایش دسترسی به VR توسط کارگزاران به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا ارائه‌های همه جانبه‌ای را به مالکان و مستاجران ارائه دهند. معمارانی که در خط مقدم اجرای واقعیت مجازی VR در Arch-Viz هستند می‌توانند تجربه‌ای شگفت‌انگیز در خصوص فضایی که ساخته نشده‌است برای کاربران به ارمغان آورند.

ادامه مطلب
تاثیر رنگ ها بر طرح های سه بعدی

با مقرون به صرفه شدن سخت افزار، پروسه استفاده از VR ارزان‌تر و سریع‌تر از انیمیشن خواهد بود.

چالش‌های پیش روی استفاده از واقعیت مجازی VR در Arch-Viz

در حالی‌که موارد تجاری زیادی نشان از موفقیت پروژه استفاده از واقعیت مجازی VR در Arch-Viz دارند. اما عوامل بیرونی زیادی در تعیین حضور یا عدم حضور VR در Arch-Viz تاثیر خواهند داشت. HMDهای AR حضور فعال، طولانی و موفقیت آمیزی در عرصه تجاری/صنعتی داشته است. اما VR در حال حاضر صرفا فضای مصرف‌کننده را هدف قرار داده‌است و می‌توان آن را همان سناریوی معروف مرغ و تخم مرغ دانست! مردم HDMها را به صورت انبوه خریداری نمی‌کنند مگر اینکه تایتل داشته باشند و توسعه دهندگان در صورت عدم اطمینان از میزان پشتیبانی بازار مصرف تایتل‌ها را توسعه نمی‌دهند. در حقیقت می‌توان دلیل اصلی این موضوع را قیمت و هزینه دانست.

علاوه بر فرم، اندازه و وزن، افزایش میزان وضوح صفحه نمایش نیز یکی دیگر از فاکتورهایی است که باید به مرور زمان بهبود یابد. مدل کسب و کار و اصلاحات سخت افزاری نیز باید در ادامه مورد بررسی قرار بگیرند.


مرجع تخصصی سه بعدی cg3dsاین مطلب و آموزش توسط گروه cg3ds جمع آوری شده است.

داده رایا

36 مطلب منتشر شده

تیم داده رایا بهترین انتخاب برای کسب و کارهایی است که قصد حضور در فضای آنلاین در بالاترین سطح را دارند.

درباره این مطلب نظر دهید !